Visualizzazioni totali

mercoledì 12 gennaio 2011

SUPERGA CZ. II

Ale SUPERGA to nie tylko piękna Bazylika, to również miejsce straszliwej katastrofy.
Katastrofa z udziałem samolotu linii Avio Linee Italiane, w okolicach Turynu. Wydarzyła się w środę, 4 maja 1949 roku, gdy trzysilnikowy Fiat G212CP rozbił się na wzgórzu Superga, uderzając w marmurową bazylikę. Zginęło 31 osób, wszystkie, które znajdowały się na pokładzie.

Dwuletni samolot włoskiego towarzystwa A.L.I. wystartował z Lizbony o 952, rozpoczynając rejs do Turynu. Na pokładzie znajdowało się 27 pasażerów i czteroosobowa załoga. Wśród podróżnych przeważała grupa osiemnastu piłkarzy włoskiego zespołu piłkarskiego AC Torino, powracająca do ojczyzny po rozegranym w stolicy Portugalii meczu. W dzisiejszych czasach, pokonanie trasy z Lizbony do Turynu odrzutowcem zajęłoby godzinę, jednak trójsilnikowej maszynie w 1949 roku tylko pierwsza partia lotu do Barcelony - z celu zatankowania paliwa - zajęła ponad 3 godziny - zakończyła się o 1315 czasu lokalnego.
Gdy o 1641 samolot przeleciał nad Savoną na wysokości 2000 m, załoga samolotu połączyła się z turyńskimi kontrolerami. W rejonie portu lotniczego panowały niezwykle trudne warunki pogodowe: widoczność sięgała 1200 m, z podstawą chmur na wysokości 400 m. Piloci zostali zmuszeni zmniejszyć pułap lotu do momentu, w którym widoczność poprawi się. Tymczasem w okolicach wzniesienia Superga (675 m n.p.m.), ta osiągała już jedynie 40 m. Około godziny 1704, w momencie, gdy załoga dalej obniżała lot, nastąpiła kolizja ze zboczem: samolot rozbił się o mury tamtejszej bazyliki, zabijając wszystkie 31 osób na pokładzie. Ocalał jedynie fragment ogona maszyny wraz ze statecznikiem pionowym.
W roku 1949 badający katastrofę mieli bardzo ograniczony dostęp do danych, mogących wyjaśnić katastrofę. Rejestratory parametrów lotu nie istniały, podobnie, jak wiele innych technik, pozwalających poznać przyczyny zdarzenia. Jak zwykle w takich przypadkach, winą - nieraz niesłusznie - obarczano załogę samolotu lub pogodę. Za główne przyczyny katastrofy uznano gęstą mgłę, ograniczającą widoczność, błąd nawigacyjny i niedostateczną komunikację radiową. ( Źródło: Wikipedia)



LISTA OFIAR KATASTROFY
Piłkarze AC Torino
  • Valerio Bacigalupo
  • Aldo Ballarin
  • Dino Ballarin
  • Milo Bongiorni
  • Eusebio Castigliano
  • Rubens Fadini
  • Guglielmo Gabetto
  • Ruggero Grava
  • Giuseppe Grezar
  • Ezio Loik
  • Virgilio Maroso
  • Danilo Martelli
  • Valentino Mazzola
  • Romeo Menti
  • Piero Operto
  • Franco Ossola
  • Mario Rigamonti
  • Giulio Schubert

Działacze AC Torino
  • Arnaldo Agnisetta, menedżer
  • Ippolito Civalleri, menedżer
  • Ernest Erbstein, trener
  • Leslie Lievesley, trener
  • Ottavio Corina, masażysta
Dziennikarze
  • Renato Casalbore, ("Tuttosport")
  • Luigi Cavallero, ("La Stampa")
  • Renato Tosatti, ("Gazzetta del Popolo")
Organizator zawodów
  • Andrea Bonaiuti
Obsługa samolotu
  • Pierluigi Meroni, kapitan
  • Antonio Pangrazzi
  • Celestino D'Inca
  • Cesare Biancardi

Nessun commento:

Posta un commento